رپورتاژ آگهی


سم زدایی بدن از مواد مخدر، فرآیندی است که طی آن بدن از انواع سموم( مواد مخدر)،  پاکسازی می‌شود. این فرآیند به عنوان نخستین قدم در مسیر ترک اعتیاد محسوب می‌شود. به دلیل وابستگی روحی و جسمی که فرد دچار اعتیاد در طول دوره مصرف، پیدا کرده است، این مرحله با عوارض حاصل از ترک و قطع مصرف روبرو است که لزوم تحت نظر بودن فرد بیمار را می‌رساند. بیمار، در این مدت باید در کلینیک ترک اعتیاد، تحت نظر پزشکان و روانشناسان قرار بگیرد تا بتواند این مرحله را با کمترین عوارض و به شکلی موثر پشت سر بگذارد.

روش های سم زدایی

سم زدایی بدن از مواد مخدر به دو روش کلی صورت میگیرد:

1.  با استفاده از دارو:

در این روش، پزشک، با تجویز دوز مشخصی از داروهای مسکن و ضداعتیاد، علائم و عوارض ناشی از عدم مصرف مواد مخدر، در بدن را تاحد زیادی کنترل میکند. توجه کنید که این داروها هرگز نباید به شکل خودسرانه مورد مصرف قرار بگیرند بلکه باید تحت نظر پزشک و ترجیحا به صورت حضور در کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد، این داروها مصرف شوند تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشند. دو متد اصلی در این روش عبارتند از:

·   سم زدایی  فوق سریع

در روش سم‌زدایی فوق سریع، پزشک، استفاده فرد بیمار از مواد مخدر را به طور کامل قطع کرده و برای راحت‌تر تحمل کردن عوارض ناشی از ترک، با استفاده از داروها و (خواب عمیق)، به بیمار کمک میکنند تا سریع‌تر مواد مخدر و سموم مربوطه را از بدن خود دفع کند.

به خاطر داشته باشید، این روش، تنها باید در کلینیک‌های ترک اعتیاد و تحت نظر پزشک صورت گیرد. ضمنا، با استفاده از این داروها، تنها جسم فرد مورد درمان قرار گرفته و سموم را از بدن خود دفع میکند ولی فرد برای درمان کامل و عدم بازگشت، باید به درمان‌های روانشناختی و جلسات مشاوره ادامه بدهد.

·    سم زدایی تدریجی

در این روش سم زدایی بدن از مواد مخدر، با تجویز و نظر پزشک، فرد بیمار طی مدت زمان مشخص، با  استفاده از داروهای معینی، سموم را از بدن فرد خارج میکند. این روش سم‌زدایی، به 3 متد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم میشود.

o        سم زدایی فوق سریع

این متد، حدودا بین 4 روز تا یک هفته نیاز به زمان برای خروج سموم از بدن دارد. با این‌حال، فرد باید در این مدت در یک کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد و تحت نظر پزشک باشد تا با تجربه کمترین عوارض ناشی از ترک و داروهای تجویزی، موفق به سم‌زدایی کامل شود. ضمنا در این مدت فرد، تحت مشاوره و درمان‌های روانشناسی نیز قرار خواهد گرفت تا به صورت کامل از دام اعتیاد رهایی یابد.

روش های سم زدایی بدن از مواد مخدر

o       سم زدایی تدریجی

در این متد، مواد مخدر مصرفی فرد به طور کامل با داروهای مشخص با دوز معینی جایگزین شده و در طی 12 الی 14 روز بعد به طور کامل اما تدریجی، مصرف این داروها که باید تحت نظر مستقیم درمانگر، از طریق بستری در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی، نسبت به ترک کامل اقدام نماید. در این مدت، فرد نباید از مشاوره و درمان‌های روانشناختی خود غافل شود.

بهترین روش سم زدایی بدن از مواد مخدر چیست؟

این سوال، بسیار به شرایط بیمار بستگی دارد. نوع مواد مصرفی، مدت زمانی که فرد درحال مصرف بوده، میزان مواد مصرفی و …. همگی عواملی هستند که بهترین روش سم زدایی بدن از مواد مخدر را تعیین میکنند.

بهتر است پیش از شروع پروسه ترک مواد مخدر، از کمک افراد متخصص بهره ببرید تا به موثرترین روش ممکن و با تحمل کمترین میزان درد، بتوانید از دام اعتیاد رهایی یابید.

کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی دکتر جوادی، علاوه بر این، حضور متخصصین نورولوژی، مسمومیت، قلب و عروق، داخلی و بیهوشی به صورت دائمی، سبب آسودگی خاطر بیماران و خانواده‌های ایشان خواهد بود. ضمنا افراد در مدت بهره بردن از خدمات مرکز، تحت مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی قرار خواهند گرفت تا با درمان تمام جوانب روحی و جسمی، با سلامتی کامل به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.