رپورتاژ آگهی


مواد غذایی سلامت، آن دسته از مواد غذایی هستند که مصرف روزانه آن برای سلامتی مهم می باشد. این مواد غذایی انواع مختلفی داشته که شامل سبزیجات تازه، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و میوه ها می باشند. از دیگر مواد غذایی سلامت که امروزه نقش بسیار مهمی در سبد غذایی بسیاری از خانواده ها و هم چنین تغذیه ورزشی ورزشکاران داشته، جو دو سر پرک و کینوا می باشند. جو دو سر پرک یکی از غلات های مفیدی است که سرشار از فیبر و پروتئین می باشد. در مقابل کینوا نوعی خاویار گیاهی است که از پروتئین غنی می باشد. این ماده غذایی معمولا جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است.

مواد غذایی سلامت

در حقیقت مواد غذایی سلامت، آن دسته از مواد غذایی هستند که مصرف روزانه آن برای سلامتی بسیار اهمیت دارد. این مواد غذایی انواع مختلفی دارند که شامل سبزیجات، گوشت، تخم مرغ و میوه ها می باشند. باید این نکته را در نظر داشت که مصرف مواد غذایی سلامت به نوعی احترام به سلامتی فرد است. هر فردی با محافظت از بدن خود و حفظ سلامتی، می تواند دوران میانسالی و پیری سالم تر، فعال تر و باکیفیت تری را تجربه کند و تا جایی که امکان داشته باشد خود را از انواع امراض دور نماید. در ادامه به توضیح هریک از مواد غذایی سلامت که برای بدن مفید بوده و ورزشکاران به عنوان تغذیه ورزشی خود در نظر می گیرند، خواهیم پرداخت.

مواد غذایی سلامت

 

آشنایی با مواد غذایی سلامت

همان طور که اشاره کردیم، مواد غذایی سلامت انواع مختلفی دارند که شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات تازه و … می باشند. سبزیجات از جمله مواد غذایی سالمی است که مصرف آن بسیار توصیه شده است. سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی که این نوع از سبزیجات از کلسیم، پتاسیم و به ویژه فیبر غنی بوده و استفاده روزانه آن خطر ابتلا به انواع سرطان و هم چنین بیماری های قلبی را کاهش می دهد. کلم بروکلی ابتلا به دیابت را به حداقل می رساند و حتی به صورت خام در سالاد به مصرف می رسد. آووکادو از دیگر مواد غذایی سلامت می باشد که منبع آنتی اکسیدان است. پیاز ماده دیگری است که از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می نماید.

مواد غذایی فیبردار

تخم مرغ یکی دیگر از این مواد غذایی می باشد که سرشار از پروتئین بوده و در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. پزشکان توصیه می کنند که مصرف هفتگی تخم مرغ را در برنامه غذایی خود بگنجانید. یادآوری این نکته ضرورت دارد که مصرف سفیده تخم مرغ در تغذیه ورزشی ورزشکاران قرار گرفته تا بدین وسیله پروتئین مورد نیاز خود را تأمین کنند. ماده غذایی دیگری که بر مصرف روزانه آن تأکید فراوانی شده است، سیب می باشد. این میوه بهشتی حکم دارو داشته و برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید می باشد. هر شخصی اگر روزانه یک سیب مصرف نماید، احتمال حمله قلبی در او کاهش می یابد. هم چنین سیب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، خطر ابتلا به  سرطان ریه را کم می کند.

پروتئین‌های کم‌چرب برای دریافت آهن در تغذیه ورزشی

از دیگر مواد غذایی سلامت که امروزه جایگاه ویژه ای در سبد غذایی بسیاری از خانواده ها و تغذیه ورزشی ورزشکاران داشته، جو دو سر پرک و کینوا می باشند. جو دو سر پرک صبحانه یکی از غلات های بسیار مفید بوده که سرشار از فیبر و پروتئین می باشد. اگر جو دو سر پرک صبح ها به همراه شیر میل شود، صبحانه ای کامل و سرشار از کربوهیدرات است. کینوا نیز نوعی خاویار گیاهی بوده که سرشار از پروتئین می باشد. این ماده غذایی معمولا جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز محسوب می شود. در این میان برند معتبر هاژه با تولید مواد غذایی سلامت، سلامتی را برای شما و خانواده هایتان به ارمغان می آورد.

جو دو سر پرک

خواص جو دو سر پرک صبحانه هاژه و کینوا هاژه

بسیاری از افراد معتقدند که مهم ترین وعده غذایی صبحانه است. در این وعده با ارزش باید از کامل ترین غلات و با ارزش ترین مواد غذایی بهره برد. به طور کلی جو دو سر پرک صبحانه هاژه از جمله مواد غذایی سلامت و از کامل ترین غلات ها محسوب می شود. این ماده غذایی به کاهش وزن کمک کرده و طرفداران بسیاری دارد. جو دو سر پرک صبحانه معمولا صبح ها به همراه شیر میل می شود و تغذیه ورزشی مناسبی برای ورزشکاران می باشد.

ورزشکاران از این ماده غذایی سالم به صورت روزانه و برای تناسب اندام استفاده می نمایند. جو دو سر پرک صبحانه سرشار از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و ویتامین می باشد. از دیگر خواص این ماده غذایی سلامت این است که بسیار سیر کننده بوده و به کم نمودن وزن کمک می کند. به همین دلیل افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بهتر است از آن استفاده نمایند، چرا که آن ها را برای مدت زمان طولانی سیر نگاه می دارد. از دیگر خواص جو دو سر پرک می توان به فواید آن برای زیبایی پوست و مو اشاره کرد. هم چنین این ماده غذایی از یبوست جلوگیری نموده و تمام مواد مغذی که بدن انسان به آن نیاز دارد را تأمین می نماید.

یکی دیگر از مواد غذایی سلامت که سرشار از خاصیت و پروتئین است، کینوا نام دارد. این ماده غذایی بسیار عجیب بوده و جایگزینی عالی برای کسانی است که گوشت قرمز مصرف نمی نمایند. معمولا کینوا را به خاویار گیاهی می شناسند که در بسیاری از کشورهای جهان از آن به جای گندم استفاده می شود. لازم به یادآوری است که این ماده غذایی بالاترین میزان پروتئین را در میان مواد غذایی سلامت دارا می باشد. فیبر موجود در کینوا باعث شده که بسیار سیر کننده باشد و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن بوده، انتخاب مناسبی است.

در ارتباط با خواص کینوا هاژه می توان گفت که این ماده غذایی به کاهش قند خون در افرادی که به دیابت مبتلا هستند کمک می کند. در کاهش بیماری های قلبی و عروقی موثر بوده و کلسترول بدن را کم می کند. معمولا در سه رنگ قرمز، سیاه و سفید موجود است و بسیار خوش طعم و لذیذ است. رنگ سفید کینوا به خاطر نرم بودن بسیار پرطرفدار است و رنگ قرمز آن بیشترین کاربرد را در سالادها دارد. یادآوری این نکته ضروری است که کینوا با وجود مزایای فراوانی که دارد موجب کاهش جذب کلسیم در بدن شده و گاهی در افراد ایجاد سنگ کلیه می نماید. بنابراین در صورت داشتن مشکلاتی از این قبیل، در مصرف آن ملاحظه نمایید.

استفاده از غلات در صبحانه