رپورتاژ آگهی


یکی از قطب های گردشگری ایران که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را پذیرای خود می کند جزیره کیش است. به دلیل طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مناسب علاقه مندان این جزیره روز به روز افزایش می یابد. این جزیره زیبا حداقل ارزش یک بار سفر را دارد.

این جزیره برای گردشگری و مسافرت چند روزه خاطرات بسیار زیبا و قشنگی را به ارمغان می آورد اما اگر قصد سکونت و زندگی در این جزیره را دارید ماجرا فرق می کند. در ادامه این مقاله با سپنجا همراه باشید تا به بررسی و شرایط مورد نیاز برای زندگی در کیش  بپردازیم.

آب و هوای کیش برای زندگی چگونه است؟

اولین چیزی که قبل از زندگی در کیش باید بدانید آب و هوای شهر است. میانگین دمای جزیره کیش 27 درجه سانتیگراد است. این بدان معناست که هوای شهر نسبت به اکثر شهرهای ایران گرمتر است و در عین حال جزیره کیش نیز به دلیل مجاورت با دریا بسیار مرطوب است. در اکثر ماه های سال رطوبت هوا به بیش از 90 درصد می رسد که به دلیل رطوبت، گرمای هوا کمی معتدل می شود.

کیشوندی و شرایط زندگی در کیش چگونه است

برخلاف سایر نقاط کشور، زندگی در کیش به این معنی است که شما فقط دو فصل از سال را تجربه می کنید. فصل گرم و فصل معتدل. فصل معتدل سال در کیش از اواسط آذر آغاز می شود و تا پایان فروردین ادامه دارد. در این ماه ها دمای هوا بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد است و باد و باران از گرمای هوا می کاهد. از اردیبهشت تا آبان، دمای هوا بین 40 تا 45 درجه و رطوبت هوا بالای 90 درصد است . برای رزرو هتل و سوئیت به صورت آنلاین و با کیفیت بالا از کیش سپنجا همراه شماست.

گرمای کیش نسبت به سایر شهر ها زیاد تر است شما باید اول به این مورد فکر کنید که توانایی این را دارید که در این شهر با این گرمای موجود زندگی کنید یا خیر؟

لازم به ذکر است که اگر فقط هوای گرم و خشک نسبتا قابل تحمل تر است اما در جزیره کیش فقط گرما وجود ندارد بلکه رطوبت هم همراه آن وجود دارد که سبب عرق کردن زیاد وچسبیدن لباس به بدن می شود. این شرایط می تواند تا حدی غیر قابل تحمل باشد برای افرادی عادت این چنین هوایی را ندارند.

شرایط فرهنگی کیش و جمعیت آن چگونه است؟

کیشوندی و شرایط زندگی در کیش چگونه است

در سرشماری سال ۱۳۹۴ جمعیت شهری و روستایی جزیره کیش تقریباً ۳۹۸۵۳ نفر بوده است. البته اکثر این قسمت از جمعیت در شهر کیش و تعداد کمی نیز در بخشی از روستای قدیمی صفین ساکن هستند. امروزه جمعیت بومی جزیره تنها 2 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد.

قبل از اینکه جزیره به مرکز گردشگری تبدیل شود، مردم محلی جزیره کیش عمدتاً ماهیگیر و دامدار بودند. اما امروزه با رشد گردشگری این شهر، علاقه مندان به ماهیگیری به سایر بنادر جنوب کشور مهاجرت می کنند. بقیه در خدمات و تجارت کار می کنند.

نژادهای عرب و فارس افراد بومی که در این جزیره سکونت می کنند را تشکیل داده اند. افراد بومی در این جزیره سال هاست که مانند یک هم شهری یا یک خانواده با هم زندگی می کنند و هیچ جو منفی بین بومیان وجود ندارد و قوم های فارس و عرب با هم یکی شده اند. به افرادی که در این جزیره ساکن هستند و زندگی می کنند اصطلاحا کیشوند می گویند، مردان ساکن در این جزیره دشاشه می‌پوشند. زنان این جزیره هم ملفغ به تن دارند و روی صورتشان برقع گذاشته‌اند.

قوانین های موجود در کیش

یکی از نکات مهمی که برای زندگی در به خاطر بسپارید، نظافت است. عدم ریختن ززبباله در شهر، تمیز نگه داشتن خیابان ها و سواحل کیش و … قوانینی هستند که در جزیره کیش باید رعایت شود.

یکی از کار های خود جوش که کیشوندان گاهی اوقات آن را انجام می دهند. گروهی را تشکیل می دهند و به سوال می روند و آشغال ها را جمع می کنند.

همچنین سازگاری با سایر کیشوندها و رعایت حقوق آنها از مواردی است که باید به آن توجه کنید. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی قصد عبور از جاده را دارد، باید ماشین خود را متوقف کنید و اجازه دهید او عبور کند. از این نظر، قوانین شهری کیش ممکن است کمی با سایر نقاط ایران متفاوت باشد.

گرفتن کارت شهروندی کیش

نکته دیگری که هنگام زندگی در کیش باید بدانید گرفتن کارت شهروندی است. زمانی می توانید برای گرفتن این کارت اقدام کنید که در این جزیره شاغل باشید و حداقل شش ماه در جزیره زندگی کرده باشید.

زمانی که موفق شدید این کارت را بگیرید شما دیگر یک مسافر یا گردشگر نیستید و تبدیل به یک کیشوند شده اید. کیشوند شدن شرایط به خصوصی را در اختیار شما قرار می دهد .

کیشوندی و شرایط زندگی در کیش چگونه است

در استفاده از امکانات شهری مانند رستوران ها، خودروهای ورودی و خروجی به جزیره و لوازم و اثاثیه منزل تخفیف هایی شامل حال شما می شود.

کارت های کیشوندی بر اساس تجربه زندگی و کار شما در کیش در رنگ های مختلف صادر می شود. به عنوان مثال اگر متولد کیش هستید و محلی محسوب می شوید می توانید گرین کارت بگیرید. برای خانواده ها کارت آبی و برای مجردان ساکن کیش کارت زرد صادر می شود. کارت سفید برای بازرگانان داخلی و کارت صورتی برای بازرگانان خارجی است.

احتمالاً تا به حال فهمیده اید که زندگی در کیش با سایر نقاط ایران متفاوت است. با زندگی در کیش، هوای تازه، مناظر خیره کننده، و خیابان های تمیز جزیره رضایت بی پایانی را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین کیش یک منطقه آزاد تجاری است به این معنی که می توانید با هزینه کمتری بهترین خودروهای دنیا را خریداری کنید و لذت ببرید.

با این حال، شما باید بتوانید با هوای گرم و مرطوب و قوانین شهری کنار بیایید. همچنین زندگی و اجاره یا خرید خانه در این شهر می تواند بسیار گران باشد و شما باید بتوانید از پس آن برآیید.

اگر شما قصد زندگی مجردی را در کیش دارید و هزینه برای شما مشکلی ندارد، حتما شما عاشق سبک زندگی آن جا خواهید شد.

تفریحات های شبانه باعث می شود که هرگز خسته نشوید. شب به ساحل بروید و نور ماه و نسیم خنک دریا را روی پوست خود احساس کنید. مطمئناً این حس به شما دست می دهد که در گوشه ای از بهشت ​​زندگی می کنید و هیچ جایی نیست که بتوانید از زندگی دلپذیری مانند کیش لذت ببرید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی شرایط زندگی در کیش پرداختیم. اگر شما قصد دارید در کیش زندگی کنید باید توانایی هزینه کافی برای خرید خانه را داشته باشید علاوه بر آن هوای آنجا معمولا گرم و مرطوب است که اگر قصد دارید جزو کیشوندان شوید باید بتوانید هوای آن جا را تحمل کنید.