رپورتاژ آگهی


جوش صورت و بدن یا همان آکنه ، مشکلی است که 85 درصد بزرگسالان با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای درمان آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید یا از خدمات ویزیت در منزل را از مرکز خدمات پزشکی کیان برای اعزام متخصص پوست و مو استفاده کنید. زیرا هر دارویی ( حتی گیاهی ) اگر با نوع پوست شما سازگار نباشد موجب بروز واکنش حساسیتی در فرد شده و با علائمی همچون قرمزی ، کهیر ، جوش و تاول های بزرگ خود را نشان خواهد داد. لذا قبل از اقدام به درمان خانگی آکنه سعی کنید پوست خود را بشناسید.

درمان خانگی آکنه یا جوش

درمان های دارویی آکنه

چندین دارو به عنوان موثرترین داروهای شیمیایی آکنه شناخته شده اند که شامل : محلول اسید سالیسیلیک ، نیاسینامید و بنزوئیل پراکسید می باشد. مصرف این دارو ها نیاز به مشاوره با پزشک دارد. به طور مثال  مصرف محلول اسید سالیسیلیک بر روی پوست ملتهب منع دارد یا ممکن است مصرف آن موجب تحریک شدید پوست در برخی از افراد شود. ایراد دیگری که این دارو ها دارند این است که گران هستند و پوست ؛ بعد از مصرف آنها دچار خشکی ، قرمزی و تحریک می شود.

6 ماده موثر در درمان خانگی آکنه

ریحان

از خواص مهم گیاه ریحان می توان به : در دسترس بودن ، ضد باکتری بودن ، تمیز کنندگی پوست و تصفیه کنندگی خون اشاره کرد. همین خواص موجب شده که استفاده از گیاه ریحان به عنوان درمان خانگی آکنه در صدر انتخاب جوانان قرار گیرد. به دو روش می توان از ریحان استفاده کرد :

جوشانده ریحان

  • قوری فلزی را پر از آب کنید. 30 گرم از ریحان را در آن بریزید.
  • قوری را روی گاز گذاشته و حداقل 15 دقیقه زمان بدهید تا بجوشید.
  • صبر کنید تا خنک شود. از صافی رد کنید.
  • ظرف آن را تغییر دهید. اکنون ، ظرف را در یخچال بگذارید.
  •  روزانه دو بار با پنبه روی جوش ها بمالید.

درمان خانگی آکنه یا جوش

آب ریحان

  • برگ تازه ریحان را تهیه نمایید.
  • ریحان را له کرده و آب آن را خارج کنید.
  • آب خارج شده را با استفاده از پنبه به روی جوش ها بمالید.
  • 15 دقیقه صبر کرده، سپس با آب سرد بشویید.

گیاه چریش

گیاه چریش ، جز گیاهان بومی هند بوده که خاصیت سم زدایی و تصفیه کنندگی خون را دارد. اثر آن در درمان خانگی آکنه اثبات شده است. تهیه آن از طریق عطاری ها امکانپذیر است. گیاه چریش را به 3 طریق می توان برای از بین بردن جوش صورت و بدن استفاده کرد.

  1. برگ خشک آن را کوبیده و پودر آن را بدست آورید. گلاب را به آن اضافه کنید تا خمیر شود. خمیر را روی صورت به مدت 15 دقیقه بمالید. سپس بشویید.
  2. برگ های تازه را بکوبید تا حالت خمیری به خود بگیرند. 20 دقیقه روی پوست بگذارید، بعد با آب سرد بشویید.
  3. برای درمان خانگی آکنه؛ روغن چریش را از بازار تهیه کرده و آن را روزانه برای شفاف شدن پوست خود بر روی محل دلخواه بمالید.

 

اسطوخودوس

این گیاه از این نظر که ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد درد است برای درمان خانگی آکنه بسیار کاربردی و موثر می باشد. البته روغن اسطوخودوس برای ازبین بردن جوش صورت یا بدن مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار قوی است. بنابراین توصیه می شود هرگز به تنهایی روی پوست نمالید و آن را با گلاب یا روغن هسته انگور رقیق کرده و روزانه روی آکنه ها بمالید. خاصیت تسکین دهندگی آن در کاهش علائم درد ، قرمزی و تورم محل جوش ها موثر است.

گشنیز

درست می بینید گشنیز ! همین گیاه به ظاهر معمولی که برای آش و سوپ استفاده می شود. بهترین درمان خانگی جوش های سر سیاه را می تواند برای شما رقم زند. روش استفاده از گشنیز بدین صورت است :

  1. آن را له کنید آب خارج شده را با آب لیمو مخلوط کرده روی آکنه بمالید.
  2. تخم گشنیز را در آب بجوشانید. از صافی رد کنید. بعد از سرد شدن به عنوان ترنر پوست استفاده نمایید.
  3. دمنوش ترکیبی شامل : دانه های رازیانه ، زیره و گشنیز را تهیه کرده و بخورید.

آلوئه ورا

این گیاه همیشه در بحث زیبایی زنان مطرح بوده اما اینبار از زاویه ی دیگری به بررسی آن می پردازیم و آن درمان خانگی جوش صورت است. برگ آلوئه ورا را بشکافید و پالپ های آن را خارج کنید. پالپ ها را به طور مستقیم روی صورت قرار دهید. بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید آب یا ژل آلوئه ورا را از فروشگاه ها تهیه کرده و روی پوست خود بمالید.

روغن درخت چای

بر اساس مطالعات صورت گرفته ؛ اثر ضد میکروبی روغن درخت چای می تواند به جلوگیری از رشد آکنه کمک کند. هرگونه التهاب پوستی را کاهش داده و در درمان خانگی جوش صورت و بدن موثر باشد. چند قطره روغن درخت چای را با آب مخلوط کنید. روزانه دو بار با پنبه روی صورت خود بمالید.