رپورتاژ آگهی


دکتر مهکامه میرکریمی متخصص دندانپزشکی کودکان

آیا کودک شما در مطب دندانپزشکی برای درمان دندان ها همکاری نکرده و یا وقتی به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کردید برای کودکتان درمان در شرایط بیهوشی را تجویز کرده است؟

آیا مرتب در حال جستجو در اینترنت هستید که بدانید برای بچه ها بعد از بیهوشی چه اتفاقی می افتد؟

آیا به شدت نگران هستید که برای درمان دندانهای کودکتان  در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی موافقت کنید یا نه؟

این مطلب پاسخ سوالات شما را خواهد داد.

خطرات بیهوش کردن کودک برای ترمیم دندانها

آیا بیهوش کردن کودک برای درمان دندانها کار درستی است؟

اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما درمان در شرایط بیهوشی عمومی را تجویز کرده است حتما کودک شما یکی از شرایط زیر را داشته است

-اضطراب و ترس زیاد از دندانپزشکی

-سن خیلی کم

-کارهای بسیار وسیع که از تحمل کودک خارج است

-معلولیت جسمی یا ذهنی

-بیماری های سیستمیک نیازمند ملاحظات خاص

اگر کودک شما یکی از شرایط بالا را داشته باشد انجام کار دندانپزشکی در محیط مطب ممکن است برای او خطرساز باشد و یا به دلیل عدم همکاری کودک با دندانپزشک درمان انجام شده از کیفیت کافی برخوردار نباشد.پس بیهوش کردن اصولی کودک و انجام درمان صحیح گزینه منطقی است.

بیهوش کردن کودکان برای درمان دندانها چه خطراتی دارد؟

بسیار مهم است که شما این کار را در کجا و چه مرکزی انجام دهید. بر طبق آخرین دستور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مطب های دندانپزشکی انجام درمان بیهوشی و آرام بخشی ممنوع است. و این درمان ها باید حتما در بیمارستان ها یا مراکز جراحی محدود دارای مجوز  بیهوشی برای کودکان انجام شود. بنابراین در انتخاب مرکز صحیح دقت کنید.

اگر بیهوشی یا آرامبخشی کودک شما در مراکز معتبر و تحت نظر متخصص بیهوشی و با تجهیزات کامل انجام شود همه چیز تحت کنترل خواهد بود.

توجه کنید در هیچ کتاب یا مقاله معتبری ذکر نشده است که بیهوشی تاثیری برتمرکز یا هوش یا حافظه کودک شما داشته باشد.

پس هوش ، حافظه  ، تمرکز و یا رشد کودک شما با انجام بیهوشی تغییری نخواهد کرد و کم نخواهد شد.

بیهوشی با آرام بخشی چه تفاوتی دارد و کدام یک بهتر است؟

در هر دو این روش ها داروهای مخصوص از طریق وریدی (داخل رگی) به کودک تزریق می شود و مهمترین تفاوت این دو روش در لوله گذاری می باشد. شرایط مختلفی برای انتخاب هر کدام از این روش ها دخیل هستند. طول مدت کار درمان دندانها، وضعیت لوزه ها و بینی کودک ، نوع کاری که قرار است انجام شود و مهمتر از همه صلاحدید متخصص بیهوشی در انتخاب روش در نظر گرفته می شوند.

پس بهتر است انتخاب نوع روش به متخصص بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان واگذار گردد.

اگر دست و پای کودک را بگیریم و سریع کار دندان کودک را انجام دهیم چه عواقبی دارد؟

همه دندانپزشکان متخصص کودکان گاهی مجبور می شوند برای بعضی کارهای اورژانسی یا درمان های نیازمند زمان کوتاه از این روش استفاده کنند ولی توجه داشته باشید این کار نباید برای درمان های وسیع چند دندان انجام شود.

وقتی توسط شما یا پرسنل دندانپزشکی دست و پای کودک گرفته شود به زور برای کودک کار شود چند مشکل و خطر اساسی پیش می آید.

  • خاطره بسیار بدی در ذهن کودک باقی می ماند و کودک دچار ترس بسیار شدید از دندانپزشکی می شود که شاید تا بزرگسالی هم باقی بماند.
  • کودک در شرایط استرس شدید قرار می گیرد و بر اثر گریه شدید و تقلا زیاد و انجام کار دندانپزشکی با زور و فشار ممکن است حوادث جبران ناپذیر سیستمیک برای وی اتفاق بیفتد.
  • درمان انجام شده به دلیل حرکات کودک و عدم امکان انجام صحیح مراحل کار درمان کیفیت مناسبی نخواهد داشت.
  • بر اثر حرکات ناگهانی کودک احتمال صدمه و پارگی بافتهای اطراف با وسایل دندانپزشکی وجود دارد.

 

آیا تا به حال کودکی در هنگام درمان دندان ها در شرایط بیهوشی فوت کرده است؟

روزانه درکشور ما تعداد بسیار زیادی کودک برای درمان دندانها در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی تحت درمان قرار می گیرند. تعداد فوتی ها بسیار اندک و انگشت شمار بوده است و پس از بررسی مراجع مسئول مشخص گردیده یا مرکزی که کار در آن انجام شده مجوز لازم را نداشته و یا کودک دچار بیماری سیستمیک پیشرفته بوده و مرکز امکانات کافی برای مراقبت بعد کار آن بیماری را نداشته است.

توجه کنید که اگر کودک همکاری کافی برای انجام کار دندانپزشکی نداشته باشد حوادثی که در مطب در دندانپزشکی احتمال وقوع داشته باشد بسیار بیشتر از حوادث احتمالی داخل اتاق عمل مجهز است.

 

آیا بیهوش کردن کودک برای درمان دندانها فقط در کشور ما رواج پیدا کرده است؟

خیر! این کار در طی سالیان بسیار در بسیاری از کشورها انجام می شود و کاملا علمی است. در بسیاری از کشورها به دلیل اهمیت زیاد به روان در حال تکامل کودک و به دلیل اهمیتی که به سلامت روحی کودکان داده می شود حتی کارهای ساده دندانپزشکی در صورت عدم همکاری کودک با آرامبخشی یا بیهوشی انجام می شود که از وارد شدن فشار بیش از حد به کودک جلوگیری شود.