رپورتاژ آگهی


سیگار و ایمپلنت 

متاسفانه، طبق آمار ارائه شده، امروزه بسیاری از افراد از دخانیاتی مانند سیگار به صورت متداول استفاده می‌کنند. همان طور که همه ما می‌دانیم سیگار کشیدن  تاثیرات مخربی را بر روی سلامت افراد به دنبال دارد. در این مقاله به رابطه سیگار و ایمپلنت و تاثیرات سیگار بر ایمپلنت خواهیم پرداخت.

از دست دادن دندان برای همه افراد، تجربه ناخوشایندی می باشد و مشکلات متعددی را برای آنها در زمینه های مختلف ایجاد می‌کنند. از مشکلاتی که از دست دادن دندان ایجاد می‌کند می‌توان به مشکلات متعدد در غذا خوردن و تکلم، عدم توانایی در جویدن و مصرف همه غذاها، ناتوانی در تکلم و… اشاره‌ کرد، علاوه بر همه این موارد، از دست دادن دندان، تاثیرات منفی را برای ظاهر افراد ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس آن ها را از بین میبرد. این موضوع بیشتر برای افراد سیگاری اتفاق می افتد، زیرا سیگار باعث بد رنگ شدن، پوسیدگی دندان ها و از دست دادن دندان ها می‌شود‌. به همین دلیل بسیاری از افراد سیگاری به فکر انجام جراحی ایمپلنت می‌افتند، اما اگر شما نیز فرد سیگاری هستید که قصد انجام ایمپلنت دارید باید به تاثیرات سیگار بر ایمپلنت توجه کنید و حداقل تا مدتی از مصرف دخانیات بپرهیزید.

ایمپلنت ها، ریشه های کاذبی هستند که به جای ریشه دندان درون استخوان فک قرار می‌گیرند و دندان مصنوعی را در جای خود ثابت نگه می‌دارند. این ریشه ها معمولا از جنس آلیاژ تیتانیوم میباشند و کاملا با بدن انسان و فک و دهان او سازگار هستند. اما این جراحی در یک مرحله قابل انجام نیست و پروسه زمان بری محسوب می‌شود و ۲ الی ۴ ماه زمان می‌برد و در تمامی مراحل باید بهداشت دهانی خود را رعایت کنید و به دستورات پزشک تان عمل کنید. از آنجایی که تاثیرات سیگار بر ایمپلنت، بسیار مخرب است، افراد سیگاری ممکن است در این دوران به مشکلات زیادی در ریکاوری و ترمیم زخم های لثه هایشان بر بخورند.

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت

 

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت 

همانطور که همه ما می‌دانیم، سیگار کشیدن یکی از بدترین عاداتی است که متاسفانه امروزه در جامعه متداول شده است و به دلیل وجود نیکوتین در سیگار، کنار گذاشتن این عادت نیز  دشوار میباشد. در واقع سیگار کشیدن علاوه بر تاثیرات مخربی که در سلامتی افراد به وجود می آورد، برای سلامت دهان و دندان آنها نیز مضر میباشد و باعث از دست رفتن دندان های آنها می‌شود. مهم تر از همه، افرادی که از دخانیات استفاده می کنند، در انجام جراحی های مربوط به دندان از جمله جراحی ایمپلنت و… به مشکل بر می‌خوردند. در ادامه  به بررسی تاثیرات سیگار بر ایمپلنت خواهیم پرداخت.

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت

 

افزایش مدت زمان روند درمان 

ریشه های ایمپلنت دندان درون استخوان فک قرار گرفته و روی آن لثه قرار می‌گیرد، بدین منظور پزشک تا زمان ترمیم زخم به بیمار فرصت می‌دهد و سپس مرحله بعدی را انجام می‌دهد. سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود و روند درمان را کند می‌کند، همچنین دود سیگار مانع ترمیم لثه و زخم های دهان می‌شود، از جوش خوردن ریشه های لمینت با استخوان فک جلوگیری کرده و دوره درمان بیماران را طولانی تر می‌کند. علاوه بر آن، نیکوتین موجود در سیگار ها تا حدودی مانع اکسیژن رسانی خون می‌شود، بنابراین بافت های دهان خشک می‌شود و فرایند بهبودی مختل می‌شود.

 

 

نارسایی ایمپلنت 

طبق تحقیقات، یکی از مهم ترین دلایل نارسایی ایمپلنت ها، مصرف دخانیات میباشد. یکی از تاثیرات سیگار بر ایمپلنت، پوسیدگی دندان، ایجاد بیماری های مربوط به لثه، کاهش بزاق دهان ، تضعیف استخوان های فک و…میباشد. همه این عوامل می‌توانند باعث نارسایی ایمپلنت شوند و در نتیجه جراحی شما تاثیر گذار باشند. جراحی ایمپلنت، جراحی ساده ای میباشد و تقریبا ۹۹ درصد از این جراحی ها با موفقيت کامل انجام می‌شوند، اما در افراد سیگاری ریسک نارسایی و شکست ایمپلنت ۱۱ برابر سایر افراد میباشد.

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت

 

افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان

افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد دچار بیماری‌های لثه دهان و دندان می شوند، برای مثال بیماری پریودنتال یکی از بیماری های شایع در بین افراد سیگاری میباشد.

داشتن این بیماری ها باعث آسیب به  ایمپلنت، عفونت لثه و کاهش عمر ایمپلنت ها می‌شود. علاوه بر آن کشیدن سیگار باعث تحلیل استخوان فک بیماران می‌شود و بیمارهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت، در نتیجه این بیماری ها، ایمپلنت ها بعد از ۵ سال لق می‌شوند و یا می افتند.

 

کاهش عمر ایمپلنت ها

عمر مفید ایمپلنت تا ۲۵ سال می باشد، اما در صورت رعایت مراقبتهای بهداشت دهان و با توجه به عوامل دیگر نتایج این روش از کاشت دندان می توانند دائمی باشند و بیش از ۴۵ سال عمر کند. یکی از عواملی که باعث کاهش عمر ایمپلنت ها می‌شود، سیگار است. سیگار کشیدن تاثیرات مخرب بسیاری را در سلامت دندان و لثه افراد به وجود می آورد و باعث پوسيدگي دندان، عفونت لثه و بروز بسیاری از بیماری های شایع دهانی میشود و عمر ایمپلنت ها را کاهش می‌دهد. در بسیاری از موارد برای افراد سیگاری، افتادن و یا لق شدن ایمپلنت ها رخ داده است که همه این ها نشان دهند تاثیرات سیگار بر ایمپلنت میباشد.

 

 

افراد سیگاری برای داشتن یک جراحی موفق چه کارهایی را باید انجام دهند؟

طبق مواردی که ذکر کردیم، سیگار کشیدن باعث عدم موفقیت جراحی ایمپلنت میشود و برای افراد سیگاری، مشکلات متعددی را ایجاد میکند اما افراد سیگاری که به دلایل گوناگون دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ناچارا باید به دنبال روشی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود باشند و در واقع ایمپلنت، بهترین روش کاشت دندان میباشد. بنابراین افرادی که قصد دارند، جراحی موفقی را تجربه کنند، باید به یک سری از نکات توجه کنند.

 

 

ترک سیگار کشیدن 

به دلیل وجود نیکوتین در سیگار، ترک کردن آن کار دشواری می باشد، اما همان طور که می دانیم داشتن دندان های از دست رفته علاوه بر اینکه تاثیرات بدی در ظاهر افراد به وجود می‌آورد، مشکلاتی را در زمینه غذاخوردن، تکلم و غیره نیز به وجود می آورد و حتی باعث عفونت لثه و خراب شدن دندانهای مجاور نیز می شود.  بنابراین اگر قصد رهایی از این مشکلات را دارید، بهتر است از همین امروز به فکر ترک سیگار باشید و این را بدانید که شما با این کار، یک تیر و  دو نشان میزنید و علاوه بر سلامت دهان خود، سلامت بدنتان را نیز تضمین می‌کنید.

 

کاهش عادت سیگار

بسیاری از افراد قادر به ترک سیگار به صورت کامل نیستند، این افراد باید حداقل یک هفته قبل و بعد از ایمپلنت، از سیگار کشیدن جدا خودداری کنند و پس از آن نیز، میزان سیگار مصرفی خود را نصف کنند تا نتیجه بهتری مشاهده کنند.

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت