رپورتاژ آگهی


ایمپلنت دندان، روش درمانی رایج برای جایگزینی دندان از دست رفته است، اما این روش ترمیمی، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، زیرا وجود ویژگی‌هایی در افراد برای موفقیت در درمان با ایمپلنت ضروری خواهد بود. در این جاست که اهمیت مشاوره قبل از ایمپلنت، مطرح می‌شود. دکتر خوب برای ایمپلنت تهران و دیگر شهرها، در طی زمان مشاوره، وضعیت دندان‌ها، لثه و فک بیمار را به طور کامل بررسی می‌کند. همچنین در این مرحله، لازم است اطلاعات کاملی در رابطه با فرآیند درمان، در اختیار بیمار قرار گیرد.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

وقتی که دندانی در اثر بیماری یا صدمه دیدن یا پوسیدگی شدید از دست برود؛ فرد دچار مشکلاتی نظیر سختی در تکلم، تحلیل استخوان فک یا اختلال در جویدن غذا شده که زندگی روزمره او را با معضلات فراوانی مواجه خواهد کرد. جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت به شکلی چشم‌گیر، سلامتی و کیفیت زندگی را به بیمار باز خواهد گرداند. ایمپلنت به دلیل استحکام بسیار بالا و در اکثر موارد مادام العمر بودن، ایده‌آل‌ترین روش ترمیم دندان افتاده است. به علاوه، ظاهر دندانی که بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد؛ با دندان طبیعی کاملا مشابه بوده که از جنبه زیبایی حائز اهمیت است.

ایمپلنت دندان شامل سیستمی متشکل از بدنه ایمپلنت و اباتمنت بوده و همچنین می‌تواند شامل پیچی برای تثبیت اباتمنت نیز بشود. بدنه ایمپلنت به وسیله جراحی وارد استخوان شده و در محل ریشه دندان قرار می‌گیرد. اباتمنت معمولا به وسیله پیچ خود به بدنه متصل است. اباتمنت، از لثه رد شده و به سطح دهان می‌رسد تا روکش ایمپلنت بر روی آن قرار گیرد.

ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

جراح ایمپلنت در تهران و دیگر شهرهای کشور، مناسب بودن فرد برای شروع فرآیند درمان ایمپلنت را با توجه به ویژگی‌های زیر تعیین می‌کند:

لثه ‌های سالم

داشتن لثه‌های سالم امری ضروری است. متخصص ایمپلنت، در طی فرآیند درمان، به شکل مستقیم بر روی لثه شما کار می‌کند. در نتیجه بیمارانی که از عفونت‌هایی‌ مانند آماس لثه و پیوره رنج می‌برند؛ به احتمال زیاد برای درمان به وسیله ایمپلنت مناسب نخواهند بود. ایمپلنت لثه تحلیل رفته شرایط خاص خود را دارد و لازم است قبل از اقدام به آن، با متخصص جراحی لثه مشورت های لازم صورت گیرد.

میزان کافی تراکم استخوان

حجم کافی از استخوان برای نگهداری و باقی ماندن ایمپلنت در محل خود، لازم است. داشتن آرواره قدرتمند، هنگام محکم کردن ایمپلنت، اهمیت بالایی دارد. هر چند افرادی که از کمبود حجم استخوان در فک خود رنج می‌برند؛ همچنان می‌توانند تحت درمان ایمپلنت قرار گیرند. اما در ابتدا، به فرایند جداگانه‌ای برای پیوند استخوان فک، احتیاج خواهند داشت.

وضعیت سلامت عمومی و بهداشت عالی دهان و دندان

فردی که مناسب درمان است؛ نباید عفونت یا سایر مشکلات دندانی‌ که باعث تداخل در روند جراحی می‌شود را داشته باشد. این افراد همچنین باید خود را موظف بدانند که پس از درمان، به صورت مداوم، از بهداشت دهان و دندان خود به ویژه بخش لثه اطراف ایمپلنت، مراقبت کنند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه به علاوه مراجعه منظم به مطب دندانپزشک معالج، در حفظ ایمپلنت و افزایش دوام آن، اهمیت بسیار بالایی دارند.

عدم استعمال دخانیات

افرادی که دخانیاتی همچون سیگار استعمال می‌کنند؛ برای درمان ایمپلنت مناسب نخواهند بود. دلیل این مسئله این است که تنباکو، از ترمیم دهان پس از جراحی جلوگیری کرده و شانس موفقیت فرآیند ترمیم را کاهش می‌دهد. پیشنهاد ما این است که پیش از درمان ایمپلنت و به طور کلی برای حفاظت از سلامت دندان‌های خود سیگار کشیدن را به طور کامل از زندگی‌تان حذف کنید.

کم‌ترین میزان ساییدگی دندان

افرادی که عاداتی همچون به هم ساییدن دندان‌ها یا دندان قروچه دارند؛ ممکن است فشار بسیار زیادی بر ایمپلنت خود وارد آورند. این مسئله نتیجه نهایی درمان را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. اگر در هنگام خواب از ساییدگی دندان رنج می‌برید؛ بهتر است از محافظ‌های دهان برای مراقبت از بافت دندان خود استفاده کنید.

نقش مشاوره قبل از ایمپلنت

مرحله مشاوره متخصص ایمپلنت با بیمار، معمولا تنها یک جلسه به طول می‌انجامد. با وجود این، انجام این مرحله برای شروع فرآیند درمان الزامی خواهد بود. اگر سلامت دندان شما در بهترین حالت خود نباشد؛ همچنان می‌توانید کاندیدی برای فرآیند درمان ایمپلنت باشید. این مسئله به میزان حاد بودن شرایط شما بستگی خواهد داشت. بهترین روش بررسی مشکلات سلامتی دندان و آگاهی از روش‌های ترمیم آن‌ها از طریق مشاوره قبل از ایمپلنت است.

در این مرحله، دندانپزشک متخصص ایمپلنت، بیمار را معاینه کرده و سلامت دندان‌ها و وضعیت کلی فک بیمار بررسی می‌شود. سپس عکس برداری اشعه ایکس برای مشاهده ساختار داخلی فک و دندان‌ها انجام می‌شود. با بررسی اسکن اشعه ایکس، میزان تراکم استخوانی فک بیمار و در نتیجه مناسب بودن وضعیت او برای دریافت ایمپلنت مشخص می‌شود. این مرحله به خصوص در مورد افرادی که بیش از یک دندان افتاده دارند؛ اهمیت زیادی دارد. در بعضی موارد، اسکن CBCT نیز برای آگاهی از وضعیت بافت‌ها اطراف دندان افتاده، ضروری است. در روند مشاوره همچنین، در مورد سابقه سلامت و انتظارات بیمار از نتیجه درمان، صحبت خواهد شد.

پس از انجام معاینه و بررسی اسکن‌ دندان‌ها، متخصص ایمپلنت در مورد اینکه کدام شیوه درمانی برای بیمار مناسب است؛ صحبت خواهد کرد. اگر روش درمان با ایمپلنت برای فرد ایده‌آل باشد؛ مراحل این فرآیند به طور کامل برای بیمار شرح داده خواهد شد. فرد لازم است به طور کلی در مورد روند جراحی، بیهوشی و بی‌حسی حین آن آگاهی داشته باشد. همچنین طول مدت درمان و زمان لازم برای ترمیم پس از جراحی، توسط متخصص ایمپلنت شرح داده می‌شود. در این مرحله، بهتر است تمام سوالات و ابهامات بیماران بر طرف شده تا آن‌ها با آگاهی کامل پروسه درمان را شروع کنند. همچنین آگاهی از هزینه ایمپلنت نیز پیش از شروع، امری ضروری خواهد بود.

سوالات متداول

  • چرا باید قبل از درمان با ایمپلنت حتما مشاوره صورت گیرد؟

متخصص ایمپلنت جهت بررسی سلامت دهان و دندان بیمار و وجود تراکم کافی استخوان فک، لازم است بیمار را تحت معاینه و اسکن دهان و دندان قرار داده و سوابق پزشکی او را برای جراحی و بیهوشی بررسی کند. همچنین ارائه توضیح کاملی از مراحل درمان در این مرحله صورت خواهد گرفت.

  • آیا پیش از مرحله مشاوره به آمادگی خاصی نیاز خواهد بود؟

بهتر است قبل از مراجعه به مطب متخصص ایمپلنت جهت مشاوره، آمادگی کاملی جهت پاسخ به پرسش‌هایی درمورد سوابق پزشکی خود داشته باشید. به علاوه یادداشت سوالات و ابهامات، کمک زیادی در به خاطر سپردن آن‌ها به شما خواهد کرد.

  • مشاوه قبل از ایمپلنت چه مدت طول خواهد کشید؟

مرحله مشاوره با وجود اهمیت فراون، مدت زمان زیادی نبرده و معمولا در طی یک جلسه به اتمام می‌رسد.

جمع بندی

ایمپلنت دندان، درمانی بسیار موثر و معمولا دائمی، برای دندان‌ها از دست رفته یا با پوسیدگی شدید است. استحکام و ظاهر دندان جدیدی که با این فرآیند در دهان شما قرار می‌گیرد؛ هیچ گونه تفاوتی با دندان طبیعی نخواهد داشت. اما باید بدانید که درمان با این روش، نیازمند ویژگی‌هایی بوده و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. اهمیت مشاوره قبل از ایمپلنت در بررسی این موضوع و همچنین، آگاهی بخشیدن به افراد در مورد تمامی مراحل درمانی آن‌هاست.