رپورتاژ آگهی


آشنایی با متخصص گوش و حلق و بینی در کنار تخصص های پزشکی دیگر

داشتن زندگی سالم بسیار مهم است و در این مسیر با راهکارهای مراقبتی که پزشکان متخصص در اختیار ما قرار می‌دهند می‌توان زندگی سالمی داشت پس شناخت هر تخصص پزشکی برای ما بسیار حائز اهمیت است. در دنیای نوین امروزی تخصص های پزشکی گوناگونی وجود دارد و نیاز است که شما عزیزان شناخت خوبی نسبت به این تخصص‌های پزشکی پیدا کنید و هرکدام از این تخصص‌ها را بشناسید چرا که در هنگام بیماری‌های متفاوت می‌توانید خیلی راحت تشخیص دهید که به کدام دکتر در هر تخصصی باید مراجعه کنید.

آشنایی دکتر متخصص اطفال (دکتر کودکان و نوزادان)

آشنایی دکتر متخصص اطفال (دکتر کودکان و نوزادان)

از آن‌جایی که بدن نوزادان و کودکان از نظر فیزیولوژیکی با بزرگسالان متفاوت است، دکتر اطفال به تشخیص و درمان بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان رسیدگی می‌کند. این بیماری‌ها شامل عفونت ها، اختلالات رشد، جراحات، واکسیناسیون و … است. در صورتی که والدین یک کودک هستید، باید سالانه چند بار به دکتر کودکان مراجعه کنید.

دکتر کودکان خوب به مدیریت اختلالات و درمان بیماری‌های زیر می‌پردازد:

بیماری‌ها و اختلالات نوزاد از بدو زایمان، اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های مادرزادی، زردی نوزادان، واکسیناسیون، تشنج در کودکان ، اختلالات رشد، عدم وزن گیری مناسب(FTT)، مسائل مرتبط تغذیه با شیر مادر، عفونت های نوزادی و کودکان، شب ادراری کودکان، برنامه ی غذایی نوزادان، بیماری های قلبی نوزادان و کودکان، بیماری های روماتولوژی کودکان، بیماری های گوارشی اطفال، بیماری های مغزی و روانی کودکان، مسائل مرتبط با بلوغ

دکتر متخصص کودکان :

  • دکتر حمیدرضا معظم (متخصص کودکان)
  • دکتر احمد میلان (متخصص کودکان)
  • دکتر غلامرضا پولاد فر (متخصص کودکان)

آشنایی دکتر متخصص و فوق تخصص گوش حلق بینی

آشنایی دکتر متخصص و فوق تخصص گوش حلق بینی

زمان‌هایی پیش می‌آید که دچار گوش درد، وزوز گوش، خون دماغ، خشکی دهان و تلخی دهان شده اید و شاید ندانید که علت هر کدام از این بیماری‌ها چیست و در قدم اول نمی‌دانید که به کدام متخصص مراجعه کنید. با شناخت متخصص گوش و حلق و بینی می‌دانید که هر زمان که دچار یکی از این بیماری ها شدید می‌توانید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این موارد بخشی از مشکلاتی بود که دکتر متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند درمان کند.

دکتر گوش و حلق و بینی وظیفه‌ی درمان بیماری‌های مرتبط با گوش و حلق و بینی و همچنین اعضای مرتبط در سر و گردن را بر عهده دارد. بیماری‌هایی که توسط متخصصان گوش و حلق و بینی درمان می‌شود عبارتند از عفونت گوش، کاهش شنوایی یا از دست دادن شنوایی، گوش درد، اختلالات بویایی و …

اگر شما دچار بیماری در سر و گردن شده باشید و به پزشک عمومی مراجعه کنید، احتمالا شما را به متخصص گوش و حلق و بینی یا Otorhinolaryngologist ارجاع می‌دهد. تا قبل از قرن نوزده پزشکان نمی‌دانستند، گوش، بینی و گلو توسط یک سیستم لوله‌ای بهم وصل هستند. زمانی‌که با ابزارهای دقیق این مسئله مشخص شد، تخصص جدید در پزشکی به نام تخصص گوش و حلق و بینی ایجاد شد.

دکتر متخصص گوش و حلق و بینی :

  • دکتر رضا گدری (متخصص گوش و حلق و بینی)
  • دکتر علی اکبر طاهری (متخصص گوش و حلق و بینی)
  • دکتر حسین محمودی (متخصص گوش و حلق و بینی)

آشنایی دکتر اعصاب و روان (روانپزشک) و دکتر روانشناس

 

پراهمیت‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند فرد را از زندگی و اجتماع دور کند بیماری‌های اعصاب و روان هستند با روبه‌رو شدن با هر یک از بیماری‌های نامبرده شده در زیر باید سریعا به روانپزشک مراجعه کنید. چرا که روانپزشک نقش کلیدی در درمان بیماری های مرتبط با اعصاب و روان را دارد. و عقب افتادن درمان این بیماری‌ها می‌تواند صدمات روحی زیادی به شما بزند.

دکتر اعصاب و روان نیز با روانشناس از نظر درمان بیماری های مختلف روانی ارتباطاتی دارد ولی روانشناس با روانپزشک تفاوت‌هایی نیز دارد چرا که روانپزشک می‌تواند دارو تجویز کند.

یکی از مهمترین مواردی که به کمک روانشناس می‌توان انجام داد تست های روانشناسی است. تست های روانشناسی انواع مختلفی دارد که یکی از این تست ها، تست شخصیت و شناخت شخصیت خود است چرا که شما با تست های مختلف روانشناسی شناخت بهتری از خود پیدا می‌کنید. سلامت روان و شناخت خود از نظر شخصیت و روحیات برای هر فرد مهم است و در زندگی شخصی و اجتماعی میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.

روانشناسی یک رشته‌ی کارشناسی است که به بررسی ذهن و رفتار انسان و رفتار های عادی یا غیر عادی فرد می‌پردازد. روانشناسان بیماری‌های روان را درمان می‌کنند و در سلامت روان تاثیر مهمی دارند. روانشناسان نمی‌توانند دارو تجویز کنند.

روانشناسان باید با صداقت و قابل اعتماد باشند و توانایی درک شرایط فرد مراجعه کننده را داشته باشند تا افراد بدون استرس و نگرانی مشکلات خود را با روانشناس خوب در میان بگذارند. دکتر روانشناس به درمان بیماریی هایی چون: افسردگی ، اضطراب ، وسواس ، فوبیا، بی اشتهایی و پرخوری عصبی و اختلالات خواب می پردازند همچنین روانشناسان خوب علاوه بر درمان قادر به مشاوره هاي تحصيلي ، شغلي ، ازدواج ، كودك مي باشند.

دکتر روانشناس :

  • دکتر امیر کشاورز (روانشناس)
  • دکتر مریم کوروش نیا (روانشناس)
  • دکتر اصغر محمد زاده (روانشناس)

دکتر اعصاب و روان :

  • دکتر محسن گرگانی نژاد (دکتر اعصاب و روان)
  • دکتر عبدالرضا صباحی (دکتر اعصاب و روان)
  • دکتر ویدا صدرایی (دکتر اعصاب و روان)

آشنایی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)

آشنایی جراح مغز و اعصاب

یکی از قسمت‌های اصلی بدن مغز و اعصاب است که نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد و اگر شناختی نسبت به این تخصص و بیماری های آن نداشته باشید می‌تواند آسیب جدی به شما بزند. یکی از مهمترین این بیماری‌ها که توسط متخصص مغز و اعصاب در مان می‌شود، آلزایمر است. پس شناخت دکتر مغز و اعصاب می‌تواند ما را در بهبود این بیماری‌ها یاری کند.

نورولوژی یکی از تخصص‌های رشته‌ی پزشکی است که با عنوان تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات نیز شناخته می‌شود. نورولوژی از دو بخش نورو + لوژی تشکیل شده است. ریشه واژه‌ی نورو کلمه‌ی لاتین neuro به معنای اعصاب و لوژی logy به معنای شناخت است.

متخصص مغز و اعصاب :

  • دکتر سجاد امامی (متخصص مغز و اعصاب)
  • دکتر کاوه شفیعی (متخصص مغز و اعصاب)
  • دکتر راضیه رضایی (متخصص مغز و اعصاب)

آشنایی جراح مغز و اعصاب

سیستم عصبی شامل دو بخش مرکزی و محیطی است که اختلال در عملکرد هر کدام باعث ایجاد بیماری‌های خاصی می‌شود. برای درمان این بیماری‌ها می‌توانید به انواعی از پزشکان و متخصصان حوزه مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان بیماری‌هایی که بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر گذاشته و حرکات فرد را دچار اختلال می‌کند و با دارو قابل درمان و کنترل هستند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد، بیماری‌هایی مانند پارکینسون و ام اس.

گاهی برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب نیاز به انجام جراحی است، اینجاست که جراح مغز و اعصاب وارد کار می‌شود. برخی از بیماری‌ها مانند تومور مغزی یا ضربه‌های مغزی و نخاعی هم نیاز به جراحی دارند و شما برای درمان باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

جراح مغز و اعصاب :

  • دکتر علی پاشاپور (جراح مغز و اعصاب)
  • دکتر عبدالرضا کریمی (جراح مغز و اعصاب)
  • دکتر عبدالله خان فخرایی طهرانی (جراح مغز و اعصاب)

نتیجه

در این مطلب که برگرفته از سایت دکترتو است سعی شد که به ۶ تخصص مهم پزشکی (اطفال، گوش و حلق و بینی، روانشناس، روانپزشک، مغز و اعصاب (نورولوژی) و جراح مغز و اعصاب) اشاره کنیم و در مورد هر کدام توضیحاتی را بنویسیم و هدف بر این بود که بتوانید به راحتی تشخیص دهید که در هنگام هر بیماری به چه دکتر یا پزشکی مراجعه کنید. در هر تخصص دکترهای زیادی وجود دارد که باید به این نکته توجه کنید که با تحقیق و جست و جو بهترین دکتر متخصص را انتخاب کنید.

برگرفته : دکترتو https://doctoreto.com از مقاله https://doctoreto.com/blog/important-medical-specialty/