رپورتاژ آگهی


روش های جلوگیری از بارداری بسیار زیاد بوده و می توانید از برنامه ریزی طبیعی خانوادگی یا محصولات داروخانه ای مناسب برای پیشگیری از بارداری به تجویز دکتر زنان استفاده نمایید. جهت آشنایی بیشتر با بهترین روش متناسب با شرایط خود از پزشک زنان کمک بگیرید.

معرفی روش های مطمئن برای جلوگیری از بارداری

روش های خانگی جلوگیری از بارداری

 

حتما شنیده اید که دقیق ترین اقدامات برای جلوگیری از بارداری ممکن است که با شکست مواجه شود. اما توجه کنید که اغلب این شکست ها محصول خطای انسانی بوده و در صورت رعایت درست و دقیق تا حد زیادی می توانید از بارداری ‌های ناخواسته جلوگیری نمایید.

اهمیت جلوگیری از بارداری های ناخواسته به حدی زیاد بوده که می تواند از مادر و فرزند در برابر بروز مشکلات مختلف در طی دوران بارداری محافظت کند.

اغلب افراد تصور دارند که گیاهان فقط برای پخت و پز مفید هستند؛ اما خوب است در مورد خواص و ویژگی های گیاهان اطلاعات بیشتری به دست آورند. زیرا برخی از آنها تأثیر زیادی در جلوگیری از حاملگی زنان دارد.

در اینجا به برخی از گیاهان دارویی که در زمینه پیشگیری از بارداری کمک کننده بوده و جزء روش های خانگی قرار می گیرد، اشاره می نماییم:

گیاه پونه

دم کرده گیاه پونه و اضافه کردن شاخ و برگ آن به چای روزانه، تا حد زیادی کمک کننده است.

زردآلوی خشک

از قدیم استفاده از میوه زردالو پخته شده به منظور جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما زمانی باید از آن استفاده شود که مادر از باردار نبودن خود مطمئن باشد.

انجیر خشک

مصرف انجیر پس از عمل مقاربت جنسی کمک زیادی در جلوگیری از بارداری زنان دارد و مصرف ۲ تا ۳ عدد انجیر در هر روز توصیه می شود.

میوه پاپایا

میوه پاپایا به قرص جلوگیری مشهور است، زیرا تأثیر زیادی در جلوگیری از بارداری های ناخواسته و سقط جنین دارد. باید روزانه ۳ تا ۴ عدد از این میوه مورد استفاده قرار بگیرد.

گیاه جعفری

استفاده از گیاه جعفری به صورت چای و دم کرده جزء بی خطرترین مواد گیاهی قرار می گیرد.

 

 

مطمئن ترین روش های پیشگیری از بارداری

 

پیشگیری از بارداری ناخواسته در ابتدای ازدواج یکی از دغدغه ‌های مهم زوجین است که با استفاده از روش های مختلفی می توانند اقدام به جلوگیری از بارداری نمایند.

روش های پیشگیری از بارداری متعدد بوده و هر زوج باید با توجه به شرایط خود هر کدام از روش ‌های سنتی، روش‌ های قرص و دارویی و روش ‌های مختلف دیگر را انتخاب نمایند.

در اینجا به برخی از مطمئن ترین روش های پیشگیری از بارداری اشاره می کنیم:

استفاده از قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری جزء متداول ترین و ساده ترین روش های جلوگیری بوده که تعداد زیادی از خانم ها از این روش استفاده می ‌نمایند؛ اما قرص ها عوارض مختلفی مانند تهوع، حساسیت در سینه ها و خونریزی بین قاعدگی ها را به وجود می ‌آورند. پس با توجه به شرایط، هر فرد می ‌تواند از این قرص ‌ها استفاده کند.

مطمئن ترین روش های پیشگیری از بارداری

ابزار های داخل رحمی

استفاده از ابزارهایی که داخل رحم قرار می ‌گیرد جزء روش های پیشگیری مطمئن است که تا حدود ۹۹ درصد از وقوع بارداری جلوگیری می کند. آیو دی جزء رایج ترین ابزارهایی بوده که در داخل رحم قرار می گیرد و به شکل تی طراحی شده که توسط پزشک در محل مناسب قرار گرفته و مانع لقاح بین اسپرم ها با تخمک می شود.

 

پیچ یا چسب پوستی

این ابزارها را در قسمت های مختلف بدن مانند بازو قرار می دهند و به دلیل مکانیسم خاص هورمونی از بارداری جلوگیری می کند.

مهم ترین خاصیت این چسب است که تولید هورمون‌های استروژن و پروژستین است. معمولا از این چسب تا ۳ هفته استفاده می‌شود. در هفته چهارم چسب برداشته می‌شود تا پریود به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. چسب بارداری اثربخشی بسیار بالایی دارد.

وازکتومی

جزء روش های محبوب است که به صورت یک عمل سرپایی راحت در آقایان صورت می گیرد و با بستن مجرای ترشحی بیضه دیگر بارداری اتفاق نمی ‌افتد.

بستن لوله رحم

بستن لوله رحم مطمئن ترین روش برای جلوگیری از بارداری است که در بانوان صورت می گیرد.

این روش را می‌توان در بیمارستان یا در مرکز جراحی انجام داد. می‌توانید در همان روز جراحی مرخص شوید و به خانه بروید و طی چند روز بعد از استراحت، فعالیت‌های عادی جنسی خود را از سر بگیرید. این روش بلافاصله در پیشگیری از بارداری موثر است و به استفاده از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری نیازی ندارد.

 

جلوگیری از بارداری در شرایط اورژانسی

 

معمولاً در روابط جنسی محافظت نشده بارداری ها اتفاق می افتند که برای پیشگیری از چنین بارداری هایی، باید با روش های پیشگیری اورژانسی آشنا باشند.

قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری اورژانسی وجود دارند که به دلیل داشتن هورمون های خاص از ایجاد بارداری در پی روابط محافظت نشده تا حد زیادی جلوگیری می کنند.

معمولاً قرص پیشگیری اورژانسی از بارداری به دو صورت ارائه می گردد که لازم است حداقل در یک دوز یک و نیم میلی گرمی یا در دو دوز ۷۵ صدم میلی گرمی با فاصله ۱۲ ساعت از یکدیگر استفاده شود.

شرایط استفاده از قرص اورژانسی:

  • در صورت داشتن روابط جنسی حفاظت نشده و عدم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مرسوم لازم است که از این قرص ‌ها استفاده شود.
  • در هنگام تجاوز جنسی و رابطه های جنسی اجباری استفاده کردن از این قرص ضرورت دارد.
  • در هنگامی که سایر روش های پیشگیری از بارداری به هر دلیلی با شکست مواجه شده و مؤثر واقع نمی شوند.
  • رخ دادن اشتباهاتی مانند محاسبات دوره پریود در پیشگیری های طبیعی، باید قرص اورژانسی استفاده کنند.

شرایط استفاده از قرص اورژانسی

 

پیشنهادهای دکتر زنان برای جلوگیری از بارداری

 

در صورتی که قصد جلوگیری از بارداری ناخواسته را داشته و آشنایی کافی با روش های انجام این کار ندارید، باید از پیشنهادهای دکتر زنان برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایید.

انتخاب یک پزشک متبحر و با تجربه در این حوزه و دریافت مشاوره از آنها کمک زیادی می ‌کند، تا بهترین تصمیم گیری ها را مطابق شرایط خود بگیرید. بدین منظور حتما به دکتر زنان برای مشاوره بارداری و زایمان مراجعه کنید و تمام مسائل بارداری خود را در میان بگذارید.

دکتر زنان قبل از هر پیشنهادی ابتدا به بررسی وضعیت و شرایط بانوان و کلاً زوج می پردازد، تا بتواند برای هر فرد بهترین روش جلوگیری را پیشنهاد دهد.

از بهترین پیشنهادهایی که متخصص زنان می تواند برای افراد داشته باشد، می ‌توان به برخی از روش ها اشاره کرد:

روش ایجاد مانع

در روش ایجاد مانع زوجین می توانند متناسب با این شرایط خود از کاندوم مردانه یا کاندوم زنانه استفاده کنند. همچنین دیافراگم نیز یک وسیله است که باید توسط کارشناس و با اندازه مناسب تهیه و مورد استفاده قرار بگیرد.

روش های هورمونی

انواع قرص های پیشگیری از بارداری ترکیبی به صورت هورمونی می تواند از ایجاد لقاح بین اسپرم و تخمک های بانوان جلوگیری نماید. قرص ها در چندین نمونه مختلف بوده که با توجه به شرایط هر فرد و میزان سازگاری بدن با قرص ها انتخاب می گردند.

عقیم سازی به روش جراحی

عقیم سازی به روش جراحی هم در زنان و هم در مردان صورت می گیرد، بیشتر برای زوجینی مناسب بوده که قصد باردار شدن در آینده را ندارند. زیرا برگشت پذیری این جراحی ‌ها به سختی صورت گرفته و گاهی اوقات ناموفق است.

دکتر زنان که در حوزه راه های پیشگیری از بارداری تبحر کافی داشته و به تمامی مزایا و معایب روش های مختلف آشنا بوده و بهترین روش جلوگیری را برای هر کدام از افراد ارائه می دهد، پس در انتخاب پزشک خود بیشتر دقت کنید.