رپورتاژ آگهی


در این مطلب به بررسی مراحل ایمپلنت دندان از جراحی تا قالبگیری خواهیم پرداخت. مراحل انجام ایمپلنت ‌دندان معمولا حدود سه تا شش ماه طول می‌کشد. این زمان بسته به این دارد که آیا ایمپلنت ‌‌‌‌دندان فرد به روش‌های تکمیلی مانند پیوند استخوان یا جراحی لیفت نیاز دارد یا خیر. ایمپلنت‌های دندانی در مقایسه با سایر ترمیم‌های سنتی، بسیار آسان‌تر بوده و عملکرد بهتری دارد. جراحی ایمپلنت دندانی روشی است که ریشه‌های دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ‌مانند جایگزین کرده و از دندان‌های مصنوعی با ظاهر زیبا و عملکردی بسیار شبیه به دندان واقعی به جای دندان‌های آسیب‌دیده یا از دست رفته استفاده می‌کنند.

نحوه انجام عمل ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد و ممکن است به چند روش قابل انجام باشد. مزیت اصلی ایمپلنت ‌دندان، پشتیبانی محکم از دندان‌های جدید شما است. در ادامه مراحل عملیات ایمپلنت را قدم به قدم بررسی خواهیم کرد.

مراحل ایمپلنت دندان از جراحی تا قالب گیری

مراحل ایمپلنت دندان

از آن‌جا که ایمپلنت دندان نیاز به جراحی و یک دوره بهبودی دارد، ممکن است نیاز باشد قرار ملاقات‌های متعدد با پزشک خود داشته و مراحل متعددی را طی کنید. همچنین بهتر است برای این‌کار به بهترین جراح فک و صورت دکتر سزاوار مراجعه کنید.

مشاوره شخصی

بیمارانی که قصد انجام جراحی زیبایی صورت دارند باید یک جلسه شامل معاینه کامل سلامت دهان با دکتر خود داشته باشند. در طول این مشاوره، پزشک متخصص از تکنولوژی روز برای تعیین سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما استفاده کرده و استخوان فک شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که از استحکام استخوانی سالمی برای حمایت از ایمپلنت‌های برخوردار هستید. همچنین تاریخچه پزشکی و سلامت فعلی شما بررسی می‌شود تا دکتر مطمئن شود بیماری خاصی ندارید که از انجام مراحل ایمپلنت دندان جلوگیری کند.

اقدامات اولیه

در برخی موارد ممکن است نیاز باشد دندان خود را بکشید یا اقدامات درمانی اولیه مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس انجام دهید تا دکتر بتواند ایمپلنت را جایگزین دندانتان کند. اگر چه ممکن است این جراحی‌ها باعث شوند چهار تا نه ماه به زمان کلی درمانتان اضافه کنند اما می‌توانند پایه محکمی برای ایمپلنت‌های دندانی شما ایجاد کنند. بیمارانی که نیاز به انجام اقدامات اولیه ندارند می‌توانند مستقیما به مرحله کاشت ایمپلنت دندان مراجعه کنند.

پیوند استخوان

هنگامی‌که نیاز باشد پیوند استخوانی انجام دهید یک تکه استخوان از فک بیمار یا از قسمت‌های دیگر بدن برداشته می‌شود. در موارد دیگر، جایگزین استخوانی می‌تواند از استخوان مصنوعی یا مواد استخوانی مشتق شده از حیوانات باشد. زمانی‌که ماده استخوانی مناسب انتخاب شد می‌توان آن را مستقیما به استخوان فک پیوند زد.

البته اکثر بیماران فقط به یک پیوند استخوانی جزئی نیاز دارند که می‌تواند در طول جراحی ایمپلنت دندان انجام شود. در واقع عامل تعیین کننده در مورد نحوه عملکرد جراح دندان، وضعیت کلی استخوان فک است.

کاشت ایمپلنت دندان

زمانی‌که جراح شما شروع به درمان دندان است ایمپلنت دندان را با ایجاد یک برش کوچک برای باز کردن لثه برای نمایان شدن استخوان فک قرار می‌دهد. گام بعدی نیز مستلزم آن است که جراح شما سوراخ‌هایی را مستقیما در استخوان، جایی که پایه‌های فلزی ایمپلنت دندانی واقعی قرار می‌گیرند، جایگزین کند. در این مورد ممکن است روش هر جراح با دیگری متفاوت باشد.

بازسازی موقت ظاهر دهان

پایه‌های فلزی در عمق استخوان کاشته می‌شوند تا فک شما برای انجام مراحل ایمپلنت دندان آماده شده و از قرارگیری ایمن، محکم و پایدار دندان اطمینان حاصل شود. پس از اتمام جراحی اولیه، بسته به تعداد دندان‌های از دست رفته یک شکاف قابل توجهی میان دندان‌ها خواهد داشت.

بنابراین جراح دندان یک پروتز موقت یا جزئی را برای ایجاد ظاهری سالم تا پایان کار ترمیم نهایی روی شکاف‌ها قرار می‌دهد. سپس باید بیمار چند ماه صبر کند تا در نهایت یک پایه محکم برای کارهای ترمیمی که شامل یک دندان مصنوعی است فراهم شود.

قرار دادن هیلینگ کپ (Healing Cap) یا اسئواینتگراسیون (Osseointegration)

پس از جراحی، دوره بهبودی معمولا حدود سه تا شش ماه طول می‌کشد تا زمان کافی برای پیوند ایمپلنت‌ها با بافت استخوانی اطراف آن از طریق اسئواینتگراسیون وجود داشته باشد. در این مدت دکتر متخصص میزان بهبودی شما را از طریق یک سری قرار ملاقات‌های بعدی نظارت خواهد کرد. در این مدت از همان بازسازی موقت استفاده شده و دندان‌های شما دارای ظاهری عادی خواهند بود.

قرار دادن هیلینگ کپ (Healing Cap) یا اسئواینتگراسیون (Osseointegration)

قرار دادن تکیه گاه یا اباتمنت (abutment)

هنگامی‌که دوره بهبودی یا همان اسئواینتگراسیون شما کامل شد ممکن است برای قرار دادن تکیه‌گاه نیاز به جراحی اضافی داشته باشید. تکیه‌گاه در واقع قطعه‌ای است که در نهایت تاج دندان در آن قرار می‌گیرد. این درمان معمولا با بی‌حسی موضعی و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

برای قرار دادن اباتمنت:

  • جراح دندان شما لثه شما را مجددا باز می‌کند تا ایمپلنت دندانی نمایان شود.
  • سپس تکیه‌گاه را به ایمپلنت دندان متصل می‌کند.
  • در نهایت نیز بافت لثه در اطراف تکیه‌گاه بسته شده و به ستون فلزی ایمپلنت دندان در هنگام کاشت متصل می‌شود. مراحل ایمپلنت دندان در این مرحله تقریبا کامل می‌شود.

پس از قرار دندان تکیه‌گاه، لثه‌های شما باید حدود دو هفته قبل از این‌که دندان مصنوعی را بگذارید التیام یابند.

انتخاب دندان مصنوعی جدید و قالبگیری آن

هنگامی‌که لثه‌های شما بهبود یافتند زمان است که دندان مصنوعی خود را در جای خود قرار دهید. برای ایجاد روکش دندان مصنوعی که مطابق سایر دندان‌هایتان باشد و تفاوتی در شکل و رنگ آن‌ها دیده نشود از قالب‌های مخصوص استفاده می‌شود. حتی می‌توانید انتخاب کنید که دندان شما ثابت، متحرک یا ترکیبی از هر دو باشد.

زمانی‌که دندان شما آماده شد پزشک شما آن را روی یک قاب فلزی که به اباتمنت ایمپلنت متصل است نصب می‌کند و آن را به‌طور ایمن در جای خود قرار می‌دهد. اگر دندان مصنوعی متحرک سفارش داده باشید می‌توانید آن را برای تمیز کردن روزانه به راحتی از دهان خود جدا کنید.

اما اگر از دندان مصنوعی ثابت استفاده کرده باشید آن را به‌طور دائمی روی اباتمنت ایمپلنت دندان، پیچ می‌کنند و نمی‌توانید آن را برای تمیز کردن یا موقع خواب از دهان خود جدا کنید. معمولا بیشتر افراد نوع دوم را انتخاب می‌کنند.

 

بعد از عمل

فرقی ندارد که درمان ایمپلنت دندان را در یک مرحله انجام داده باشید یا چند مرحله. به‌هر حال ممکن است برخی ناراحتی‌های معمول مرتبط با نوع درمان دندان را تجربه کنید. این ناراحتی‌ها عبارت‌اند از:

  • تورم لثه و صورت
  • کبودی پوست و لثه
  • درد در محل ایمپلنت
  • خونریزی جزئی

به‌همین دلیل ممکن است پس از اتمام مراحل ایمپلنت دندان به داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک‌ها نیاز داشته باشید. اگر تورم زیاد، ناراحتی یا هر مشکل شدید دیگری در روزهای پس از جراحی داشتید با پزشک جراح خود تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که پس از هر مرحله از جراحی ممکن است نیاز باشد چند روز غذاهای نرم بخورید تا محل درمان بهبود یابد. به‌طور معمولی پزشک شما از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خود به خود حل شده و از بین می‌روند. در غیر این‌صورت خود پزشک آن‌ها را از دهان شما خارج می‌کند.

نتایج انجام مراحل ایمپلنت دندان

اکثر ایمپلنت‌های دندانی، موفق هستند. با این حال اگر مشکلی در انجام مراحل ایمپلنت درمان به‌وجود بیاید ایمپلنت برداشته شده، استخوان شما تمیز می‌شود و شما می‌توانید این روش را پس بعد از سه ماه دوباره امتحان کنید.

نکات بهداشتی مهم برای سالم ماندن دندان طبیعی و ایمپلنت

اگر بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کنید می‌توانید دندان‌های مصنوعی و بافت لثه را سالم نگه دارید.

  • از مسواک مخصوص میان دندان‌ها استفاده کنید تا گوشه‌ها، برآمدگی‌ها و پایه‌های فلزی ایمپلنت دندانتان به خوبی تمیز شود.
  • به‌طور منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کرده و از وضعیت سلامت دندان‌ها با خبر شوید.
  • از انجام عادت‌های مضر مانند خوردن یخ و جویدن آب‌نبات‌های سفت خودداری کنید. زیرا این کارها باعث شکستن تاج دندان شما می‌شوند.
  • همچنین سعی کنید استفاده از تنباکو و خوردن محصولات کافئین‌دار را محدود کنید.

نکات بهداشتی مهم برای سالم ماندن دندان طبیعی و ایمپلنت

بهترین متخصص ایمپلنت  دندان

جراحی ایمپلنت دندان یک روش کاملا تخصصی است که البته به تجربه متخصص فک و صورت هم نیاز دارد. طبق گفته دکتر سزاوار  متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت در تهران نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد.

در این جراحی خطرات و عوارضی هم وجود دارد که متخصص فک و صورت باید متوجه این موضوع باشد. پشتیبانی استخوان فک از اباتمنت یا پایه فلزی اهمیت دارد. در صورتی که استخوان فک بیمار ضعیف باشد، توان تحمل فشار وارده از سوی دندان ایمپلنت را ندارد. به همین دلیل کاشت دندان با شکست مواجه می‌شود و استخوان فک آسیب می‌بیند.