رپورتاژ آگهی


ادرار خونی که از آن تحت عنوان hematuria یاد می شود، می تواند زنگ خطری هم برای زنان و هم برای مردان باشد. اگرچه در بعضی موارد این موضوع نمی تواند خطرناک باشد، اما در کل وجود خون در ادرار را باید جدی گرفت؛ چرا که گاهی نشان از مشکل یا اختلالی جدی در بدن شما دارد.

حدود 13 الی 20 درصد از مردم ممکن است در طول زندگی خود یکبار یا بیشتر ادرار خونی را تجربه کنند. خون موجود در ادرار معمولا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و شما می توانید خون را به رنگ قرمز روشن یا متمایل به قهوه ای در آن مشاهده کنید. گاهی نیز برای بررسی بهتر حتما به استفاده از میکروسکوپ و گرفتن تست ادرار نیاز داریم. در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل وجود خون در ادرار مردان و تشخیص آن آشنا شویم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات در حوزه ی مجازی ادرار و کلیه به سایت پذیرش 24 مراجعه کنید.

ادرار خونی در مردان چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

تجربه کردن ادرار خونی به این معناست که در بخشی از مسیر دستگاه ادراری شما خونریزی اتفاق افتاده است. دستگاه ادراری در مردان شامل کلیه ها، مثانه، حالب، مجرای ادرار، بیضه ها و غده ی پروستات می شود.

ادرار خونی در مردان چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

برخی از مهم ترین دلایلی که ممکن است باعث شود مردان در ادرار خود، خون ببینند، به شرح زیر است:

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

این بیماری که از آن تحت عنوان BPH یا Benign prostatic hyperplasia نیز یاد می شود، یکی از شایع ترین علل انسداد ادراری است. حدود 80 درصد از مردان تا سن 70 سالگی با درجاتی از این مشکل روبرو خواهند شد.

علایم انسدادی این بیماری شامل تکرر ادرار و احتباس آن، کاهش قطر و فشار جریان ادرار و گاهی ادرار خونی است. این بیماری بسته به درجه و سختی آن با دارو و در مراحل شدید با جراحی قابل پیشگیری و درمان است.

التهاب مثانه

التهاب مثانه یا سیستیت (Cystitis) در اکثر مواقع به دلیل عفونت مثانه اتفاق می افتد. بعضی از علائم این بیماری بسیار شبیه به عفونت ادراری است و مهم ترین تفاوت آن با مشکل عفونت ادراری این است که در ادرار بیمار، عفونتی دیده نمی شود. این بیماری معمولا با علائمی مثل سوزش ادرار، ادرار خونی، درد در قسمت لگن، نیاز مداوم برای ادرار کردن، تب و… خود را نشان می دهد.

التهاب مثانه از نوع باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است ولی اگر این التهاب در اثر حساسیت به مواد شیمیایی خاص مثل محصولات شوینده ی بدن و… ایجاد شده است، باید از استفاده از این محصولات اجتناب کنید تا از التهاب جلوگیری شود.

التهاب لگنچه و کلیه (پیلونفریت)

Pyelonephritis که به عنوان عفونت کلیه نیز شناخته می شود، نوعی بیماری شایع است که در آن کلیه ها عفونی می شوند. ورود باکتری به دستگاه ادراری معمولا از پایین به بالا رخ می دهد و از این طریق به کلیه ها نفوذ پیدا می کند. این عارضه بسته به میزان عفونت، می تواند حاد یا مزمن باشد.

تب و لرز شدید، حالت تهوع، ادرار خونی و درد پشت که به کشاله ی ران کشیده می شود، همه علائمی از بیماری التهاب لگنچه و کلیه است. پس از تشخیص نوع باکتری با کمک آزمایش کشت ادرار، پزشک درمان با آنتی بیوتیک ها را پیشنهاد می دهد. در حالت مزمن این عارضه، ممکن است پزشک عمل جراحی اصلاحی حالب ها را به شما پیشنهاد کند.

التهاب لگنچه و کلیه (پیلونفریت)

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری یا  (UTI یا Urinary tract infection) نوعی عفونت باکتریایی است که وارد بخشی از دستگاه ادراری می شود. زنان در مقایسه با مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع عفونت هستند. عفونت ادراری بسته به میزان عفونت می تواند به بیماری های مختلفی مثل سیستیت و پیلونفریت بینجامد.

گسترش عفونت در بخش تحتانی مثل مثانه می تواند علائمی مثل سوزش ادرار، ادرار خونی، تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار را به دنبال داشته باشد. در صورتی که عفونت در بخش فوقانی باشد، تب و لرز و پهلو درد به علائم بالا اضافه خواهد شد. مصرف فراوان مایعات و آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک می تواند تا حد زیادی علائم آزار دهنده ی این بیماری را بهبود ببخشد.

سنگ کلیه یا سنگ ادراری

سنگ های ادراری یا Urolithiasis در حقیقت سنگ هایی هستند که از ته نشین شدن مواد کریستالی مثل کلسیم، اسید اوریک و… در دستگاه تولید و دفع ادرار به وجود می آیند. سنگ های ادراری ممکن است در کلیه ها، لگنچه، حالب، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شوند.

ادرار خونی، درد شدید در پهلو و شکم به همراه تهوع و استفراغ، سوزش ادرار و درد بیضه می تواند نشانه هایی از وجود سنگ ادراری در مردان باشد. نحوه ی درمان این سنگ ها بسته به اندازه آن ها دارد. سنگ های 4 الی 6 میلی متر در پنجاه درصد موارد خود به خود دفع می شوند؛ ولی سنگ های بزرگ تر از 6 میلی متر به احتمال زیاد نیاز به مداخله ی جراحی دارند که در این باره پزشک شما باید تصمیم بگیرد.

آسیب های وارد شده به کلیه و مثانه

ضربه یا تروما وارد شده به کلیه ها یا مثانه در اثر آسیب دیدگی ناشی از یک نیروی خارجی صورت می گیرد. به یاد داشته باشید که هر گونه ضربه به کلیه ها و مثانه می تواند در عملکرد آن ها اختلال ایجاد کند. تصادفات خودرو، افتادن از ارتفاع ، برخورد یک وسیله ی سنگین به بدن و… می تواند از دلایل آسیب به این بخش های بدن باشد.

آیا ادرار خونی در مردان خطرناک است؟

اگر در هنگام دفع ادرار متوجه وجود خون در آن شدید، به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید. دلایل بسیاری برای وجود خون در ادرار وجود دارد که بعضی از آن ها با تشخیص به موقع توسط پزشک، به راحتی قابل درمان است. این در حالی است که که بعضی از این علائم نشان از وقوع یک عارضه ی جدی دارد که مستلزم توجه و درمان سریع است.

از آنجایی که مشاهده و تشخیص وجود خون در ادرار برای چشم انسان همواره ممکن نیست، توصیه می شود مردان آزمایش ادرار را در برنامه ی چکاپ پزشکی خود قرار دهند.

آیا ادرار خونی در مردان خطرناک است؟

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد ممکن است پس از یکبار دیدن ادرار خونی، دیگر آن را تجربه نکنند و آن را یک اتفاق ساده تصور کنند. این در حالی است که این باور کاملا اشتباه هست و حتی اگر شما یکبار متوجه وجود خون در ادرار خود شدید، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و به هیچ عنوان از آن چشم پوشی نکنید.

در بسیار از موارد وجود خون در ادرار، ممکن است فرد درد یا علائم دیگری مثل سوزش، تب، تهوع و سایر علائمی که به آن ها اشاره کردیم را تجربه نکند. در نظر داشته باشید که حتی اگر این عارضه را بدون درد و سوزش تجربه کرده اید، باید باز هم به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش های لازم را جهت اطمینان از وضعیت سلامت خود انجام دهید.

شما می توانید از طریق سایت پذیرش 24 به صورت آنلاین، نوبت حضوری بهترین پزشکان متخصص کلیه و مجاری ادراری را در سریع ترین زمان دریافت کنید. فراموش نکنید که تشخیص به موقع می تواند راز درمان بسیاری از بیماری ها باشد.